Baby’s kijken met grote ogen naar het televisiescherm. De bewegende beelden trekken meteen hun aandacht en elk programma lijkt hen te fascineren. Zodra Bumba verschijnt, zie je bovendien meteen een grote glimlach verschijnen. Deze leuke clown valt bij elke baby in de smaak en de meeste ouders genieten stiekem ook van de show.

Wie is Bumba?

Alle ouders met een kleine baby kennen Bumba. Bumba is een clown met hypnotiserende ogen en een grote neus. Samen met zijn beste vriend Bumbalu, Tumbi de olifant, Pantoef het nijlpaard en Kiwi de pratende vogel werkt hij in het circus. Elke dag geven ze verschillende optredens voor baby’s, peuters en kleuters. Tijdens de show spreken ze een eigen taal, het Bumbalees. De vertelstem spreekt echter gewoon Nederlands en leert de kinderen zo hun eerste woordjes aan. Een aflevering van Bumba duurt ongeveer vijf minuten en wordt op Nederland 3 en op Ketnet uitgezonden.

Waarom vinden baby’s Bumba zo leuk?

Bumba is ontzettend populair bij baby’s. Dit programma heeft namelijk alles wat kleine kinderen leuk vinden. Alle kledij en het decor bestaat bijvoorbeeld uit felle kleur die grote contrasten creëren. Zeker kleine baby’s kijken met grote ogen naar dit kleurrijk geheel. Verder worden er vrolijke geluidjes afgespeeld. De melodieën worden voortdurend herhaald, zodat de kinderen ze na verloop van tijd meteen herkennen. Ten slotte zijn de filmpjes erg kort en afwisselend. Op deze manier blijft de aandacht van de kinderen bij de show en worden ze niet afgeleid door hun andere speeltjes.

Bumba voor ouders

Een programma voor baby’s is pas echt succesvol als het ook bij de ouders in de smaak valt. Dit hebben de makers van Bumba goed begrepen. Ze hebben er namelijk voor gezorgd dat de show niet irriteert en af en toe zelfs grappig is. De hoofdrolspelers zien er erg leuk uit en komen sympathiek over. Bovendien hebben heel wat afleveringen een educatief karakter en leren ze de kindjes iets bij. Ten slotte zijn de filmpjes niet te lang. Een aflevering van Bumba neemt dan ook niet te veel schermtijd in beslag.

Het wereldwijde succes van Bumba

Bumba is een rpoduct van Studio 100. De programma’s van studio 100 zijn erg succesvol. Denk maar aan de populariteit van K3, Kabouter Plop of Samson en Gert. Bovendien heeft Studio 100 ondertussen een hele productlijn van Bumba ontwikkeld. Bumba loopt in pretparken rond, winkels liggen vol Bumba-speelgoed kopen en er zijn verschillende cd’s en apps met deze leuke clown verkrijgbaar. Tegenwoordig is Bumba ook in Duitsland, Spanje en Canada uitgegroeid tot een erg populair kinderfiguur. De YouTube-filmpjes zijn al miljoenen keren beken en worden door heel wat ouders gebruikt om hun kinderen toch vijf minuten rustig te krijgen.